وکیل تسخیری و یا همان Public Defender or law officer یک وکیل مدافع بوده ، همچنین در مواردی هیئت وکلای مدافع نیز خواهد بود ، وکیل تسخیری به وکیلی گفته میشود که برای دفاع از کسانی بوده که نمیتوانند وکیل خصوصی در امور کیفری بگیرند ، همچنین لازم به ذکر است که وکیل تسخیری میتواند از منافع ملی ، حقوق توقیف شدگان تبعه یک مملکت در کشور و در موارد خاص از حقوق بنیادی یک کشور دفاع کند.

در کشور عزیزمان ایران برای دسترسی یکسان و عامه مردن به دادرسی در اصل قانون ۳۵ جمهوری اسلامی آمده است که ( در تمام دادگاه ها طرفین دعاوی حق داشته که برای خود وکیل انتخاب کنند و همچنین اگر شخص توانایی گرفتن وکیل را نداشته باید برای آنها امکانات تعیین وکالت فراهم شود.)

وکالت تسخیری در اراک

همانطور که گفته شد در دعاوی های کیفری شاکی و متهم حق داشته که برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر متهم توانایی مالی برای گرفتن و انتخاب وکیل نداشته باشد میتوان از دادگاه درخواستی را بدهد که برای وی وکالت تسخیری در نظر گرفته شود ، و در نهایت اگر دادگاه تشخیص دهد که شخص مد نظر شرایط گرفتن وکیل را ندارد برای او وکالت تسخیری در نظر گرفته خواهد شد.

وکالت تسخیری که از سوی دادگاه برای متهمین انتخاب و برگزیده خواهد شد از سمت متهم قابل تغییر نخواهد بود ، مگر اینکه وکیل انتخابی همسر یا مولود او حائز سود شخصی در قضیه باشند یا رابطه خویشاوندی در بین آنها وجود داشته باشد.

وکالت تسخیری در جرایم کیفری

در جرایم خاصی که مجازت آن حبس ابد باشد متهم حتما باید برای خود وکیلی را در نظر بگیرد و اگر توانایی این را نداشته باشد که وکیل برای خودش انتخاب کند ، بازپرس وادار است که برای متهم وکالت تسخیری تعیید کند ، در جرائم موجب سلب حیات که موجب حبس ابد میشود و جرائمی که مجازات قطع عضو  به همراه داشته باشد و در کل جرائمی که درجه سه و بالاتر در دادگاه کیفری باشد.

وکیل تسخیری در چه جرائمی تعیین میشوند ؟

همانطور که اشاره شد در جرائمی که مجازات آنها به قصاص نفس، اعدام رجم و حبس ابد ختم شود ، حضور وکیل در جلسه دادگاه برای متهمین واجب می باشد به این دلیل که نتیجه دادرسی ، اعمال مجازات مهم و سنگین برای متهم خواهد بود.

به لحاظ آیین نامه وکیل تسخیری با وکیل تعیینی (وکیلی که خود متهم گزینش می‌کند)‌ هیچ تفاوتی ندارد و همگی اختیارات وکیل تعیینی را دارد و تنها تفاوت آن در منشأ تعیین است و وکیل تسخیری نیز تمام طاقت و تلاش خویش را در جهت دادرسی حقوق متهم مصروف می‌کند.

درخصوص حق‌الزحمه این وکیل متهم تکلیفی ندارد و در این‌گونه موارد دادگاه مبلغی را از دریف‌های مربوط به بودجه دادگستری پرداخت می‌کند.

تعهدات وکیل تسخیری چه می باشد

یکی از مهمترین دغدغه ها مردم و سوالات بسیار زیاد مردم این بوده است که وکالت تسخیری تا چه حد برای پیش بردن کار دل می سوزاند و آیا تمام تلاش خود را در پرونده انجام خواهد داد یا خیر ؟

حضور وکیل تسخیری ( وکالت تسخیری ) در تمام جلسه های دادگاه طبق قانون ضروری خواهد بود ، اما این ذهنیت مردم که وکالت تسخیری به طوری است که حق الزحمه ای از متهم نمیگیرد به تعهدات خود عمل نکند ، باعث شده است که افکار منفی در میان مردم داشته باشد.

در مساله تعهد لازم به ذکر است بگوییم که تعصب و تعهد به وجدان سلیف هر انسانی ارتباط داشته و در هر کار و حرفه ای وجدان کاری مهم ترین مسئله خواهد بود. و همچنین در کار وکالت نیز وجدان کاری حرف اول را می زند و حضور وکلای دادگستری در مراجع قضایی کار ساز و مفید است

آنچه در ذهن مردم عادی وجود دارد این است که وکلای دادگستری در پرونده هایی که به عنوان وکیل تسخیری معرفی میشوند ، آنچنان که نسبت به پرونده های شخصی اهمیت میدهند و تعصب دارند ، بر روی پرونده های وکالت تسخیری تلاش چشمگیری نمی کنند.

حضور وکیل تسخیری در دادگاه

دلیل حضور وکلا در پرونده هایی که حضور وکیل تسخیری واجب و ضروری بوده به دلیل دفاع از حقوق متهمان پرونده است و گاهی اوقات این برداشت که حضور وکیل تسخیری در این گونه پرونده‌ها صرفا جنبه تشریفاتی داشته و تنها برای اجرای قانون است، نه از جانب مردم عادی بلکه از ناحیه وکلا و حتی دادگاه قوت پیدا می‌کند.

عرفا هر کدام از وکلای دادگستری موظف بوده که سالانه ۳ مورد از وکالت تسخیری خود را قبول کرده و بپذیرند و این وظیفه و تکلیف هر وکیل بوده و باید در مقابل مسوولیت و تکلیف خود متعهد باشند.

عرفا هر کدام از وکلا موظف هستند سالانه ۳ مورد وکالت تسخیری را بپذیرند و این وظیفه و تکلیف هر وکیل است و وکلای تسخیری موظف‌اند در مقابل مسوولیت و تکلیف‌شان متعهد باشند.

 

وکالت تسخیری در اراک